Ketil, Rune og Asbjørn

Jeg (Ketil) har vært to uker i Mogan – med Rune den første uken og med Asbjørn den andre. Og vi kan fortelle en del nytt derifra.

Men aller først vil vi få ønske Bendik (Høigård) velkommen som medlem av andelslaget. Han overtar andelen til Gro (Guttormsen).

Så til Mogan: Det kommende årets store oppgave blir renovering av badene. Vi har hatt møter med to håndverkere som begge virket både flinke og pålitelige. Vi avventer nå anbud/prisoverslag fra dem begge. Dere vil bli oppdatert etter hvert som prosessen skrider frem.

Så en gledelig melding: Vi er i ferd med å få fibernettverk til huset vårt. Det blir samme pris som tidligere, men hastigheten blir vesentlig raskere (100 MB mot nå 10 MB på gode dager, ofte ned i 1 MB på dårlige), og vesentlig mer stabil (håper vi). Vi regner med at det vil bli installert i løpet av få uker.

Så kan vi fortelle at det ser ut til at vår gamle parabol har pensjonert seg. I hvert fall fikk vi den ikke til å virke, og det ser ut som om det er selve modemet som har tatt kvelden. Imidlertid synes vi ikke at det var noe stort problem. De fleste har en eller annen TV-pakke via Canal Digital, Get, RiksTV eller liknende. I tillegg har NRK nå tillatt at deres programmer sees fra utlandet dersom man har en konto på nrk.no (helt gratis) og forsikrer at man er bosatt i Norge. Og en medbragt PC/Mac/iPad/iPhone kan koples opp til fjernsynet via en HDMI-kabel. Det fungerte stort sett utmerket selv med vårt nåværende bredbånd, og vil sannsynligvis fungere enda bedre når vi får fibernettverket på plass. Vi testet dette med Mac og iPad, begge med USB-C-utgang, og det fungerte uten problemer. Vi prøvde også med iPhone med lightning-utgang, og det fungerte av og til...

Vi har fått ny vanntilførsel til huset. Den gamle vanntilførselen gikk under hagen og videre under huset nedenfor, men gikk i stykker i løpet av høsten. Nå er det lagt en ny vannledning oppå bakken, noe som gjør det litt enklere å finne eventuelle fremtidige lekkasjer.

Og til sist: Alle i styret har vært på vår årlige tur til banken for å klage over at det ikke er mulig å betale fra kontoen vår, en tjeneste vi synes det er rimelig at vi får tilgang til. Vi ble tatt vennlig i mot av banksjefen, undertegnet en del papirer (nok en gang), og ble forsikret om at det nå ville fungere i løpet av noen dager. Dette er nå en uke siden, og det virker fortsatt ikke, og vi er vel egentlig ikke så overrasket. Men vi må få tilføye at alle faste regninger (elektrisitet, vann, skatt, forsikring, renovasjon, etc) fortløpende blir betalt av banken.